Układ przeniesienia napędu.
- By : Wroclaw-skupsamochodow.pl
- Category : Motoryzacja
- Tags: informacje
Układ przeniesienia napędu w samochodzie lub pojeździe składa się z wielu różnych elementów. Ogólnie odnosi się do centralnego układu napędowego, który napędza pojazd za pomocą silnika. Centralny układ składa się sprzęgło, skrzynia biegów, mechanizm różnicowy, wał napędowy, piasta koła oraz koło zamachowe lub zamachowe dwumasowe, oraz innych akcesoriów, które pomagają w dystrybucji mocy i uruchamianiu elementów pojazdu podłączonych do skrzyni biegów.
Sama skrzynia biegów jest bardzo istotna dla przeniesieniu układu napędowego. Skrzynia to nic innego jak zębata przekładnia połączona z kołem zamachowym silnika i przenosząca moment obrotowy tylko w jednym kierunku. Aby połączyć się z kołami napędowymi (osią napędową ), istnieje mechanizm różnicowy, który przenosi obrót za pomocą bocznych kół zębatych ( zębników ). Po obu stronach skrzynki rozdzielczej zamontowane są zestawy przekładni planetarnych składające się z koła słonecznego, koła wewnętrznego i koła koronowego. Zęby tych kół zębatych zazębiają się z zębami zębników zamontowanych na osi napędowej. W ten sposób przenoszą moment obrotowy na oś napędową. Aby uzyskać dodatkową redukcję biegów, po obu stronach skrzynki rozdzielczej znajdują się koła zębate czołowe. Wał wejściowy posiada wewnętrzne koło zębate o większej liczbie zębów do szybkiego obracania i zewnętrzne koła zębate do niskich obrotów. Ważne informacje.
Układ przeniesienia napędu w samochodzie składa się z kilku części: mechanizmów ruchomych i stałych, rodzajów napędów i przekładni, mechanizmów różnicowych i kół zębatych.
Najważniejsze części to:
- blok silnika, który otrzymuje moc z koła zamachowego za pośrednictwem korbowodu, wału korbowego i wałka rozrządu;
- wał napędowy, w którym moc przenoszona jest na koła;
- skrzynia biegów, w której zmieniane są dostępne zakresy prędkości ( samochód może przełączać się między jazdą do przodu i do tyłu );
- przekładnia z mechanizmem różnicowym, który umożliwia zmianę kierunku ( koła obracają się oddzielnie );
- górna skrzynia biegów z mechanizmem różnicowym, który zmienia osie obrotu na poziome;
- mechanizm różnicowy przedniej osi, który reguluje obrót przednich kół (które są połączone sztywnym zawieszeniem osi poprzecznej);
- mechanizm różnicowy tylnej osi, który reguluje obrót tylnych kół i umożliwia zmianę kierunku ruchu ( samochód może przełączać się między jazdą do przodu i do tyłu ).
Same mechanizmy układy napędowego mogą być skomplikowane, szczególnie, że jest ich aż tak wiele. Możemy sobie tylko wyobrazić jak to wszystko jest skonstruowane – Stąd też powiedzenie, że gdy coś się zaczyna psuć w naszym aucie, to dosłownie później wszystko idzie jak domino.
Nic dziwnego, skoro każdy element jest połączony z sercem naszego samochodu.