Jak działają systemy elektryczne samochodu?
- By : Wroclaw-skupsamochodow.pl
- Category : Motoryzacja
- Tags: elektronika, elektryk samochodowy, elektryka
Instalacja elektryczna samochodu jest obwodem zamkniętym z niezależnym źródłem zasilania akumulatora. Działa na niewielką część mocy obwodu domowego i montuje ją elektryk samochodowy.
Typowa instalacja elektryczna.
Oprócz głównych obwodów ładowania, rozruchu i zapłonu istnieją inne obwody zasilające światła, silniki elektryczne, czujniki i wskaźniki przyrządów elektrycznych, elementy grzejne, zamki magnetyczne, radio i tak dalej. Wszystkie obwody są otwierane i zamykane za pomocą przełączników lub przekaźników – zdalnych przełączników obsługiwanych przez elektromagnesy.
Prąd płynie pojedynczym kablem z akumulatora do zasilanego elementu iz powrotem do akumulatora przez metalowy korpus samochodu. Korpus jest połączony grubym kablem z zaciskiem uziemienia akumulatora.
Ten typ obwodu nazywany jest układem uziemienia, każda jego część połączona z karoserią jest uziemiona.
Siła prądu jest mierzona w amperach (amperach); ciśnienie, które napędza go wokół obwodu, nazywa się napięciem ( wolty ). Nowoczesne samochody mają akumulator 12 woltów. Jego wydajność jest mierzona w amperach/godzinach. Akumulator o natężeniu 56 amperów na godzinę powinien być w stanie dostarczyć prąd o natężeniu 1 ampera przez 56 godzin lub 2 ampery przez 28 godzin.
Jeśli napięcie akumulatora spada, płynie mniej prądu, a ostatecznie nie wystarcza, aby podzespoły działały.
Elektryka w samochodzie – prąd, napięcie i rezystancja.
Stopień, w jakim przewód opiera się przepływowi prądu, nazywa się rezystancją i jest mierzony w omach.
Cienkie druty przewodzą gorzej niż grube, ponieważ elektrony mają mniej miejsca na przejście.
Energia potrzebna do przepchnięcia prądu przez opór jest przekształcana w ciepło. Może to być przydatne, na przykład w bardzo cienkim żarniku żarówki, który świeci na biało.
Nie wolno jednak łączyć elementu o dużym poborze prądu zbyt cienkimi przewodami, gdyż spowoduje to przegrzanie, przepalenie bezpiecznika lub przepalenie.
Wszystkie elektryczne jednostki miary są ze sobą powiązane: ciśnienie 1 wolta powoduje przepływ prądu o natężeniu 1 A przez rezystancję 1 oma. Wolty podzielone przez omy równe ampery. Na przykład żarówka o rezystancji 3 omów w układzie 12 V zużywa 4 ampery.
Oznacza to, że musi być podłączony za pomocą przewodów wystarczająco grubych, aby wygodnie przenieść 4 ampery.
Często pobór mocy komponentu jest podawany w watach, które można znaleźć poprzez pomnożenie amperów i woltów. Lampa w przykładzie zużywa 48 watów.
Biegunowość dodatnia i ujemna.
Energia elektryczna płynie z akumulatora tylko w jednym kierunku, a niektóre elementy działają tylko wtedy, gdy przepływ przez nie jest we właściwym kierunku.
Ta akceptacja jednokierunkowego przepływu nazywana jest polaryzacją. W większości samochodów biegun ujemny () akumulatora jest uziemiony, a biegun dodatni (+) zasila instalację elektryczną i w ten sposób elektronika w samochodzie działa.
Nazywa się to systemem uziemienia ujemnego, a kupując akcesorium elektryczne, na przykład radio, sprawdź, czy jest ono typu odpowiedniego dla systemu twojego samochodu. Zamontowanie radia z nieprawidłową polaryzacją uszkodzi zestaw, ale większość radioodbiorników samochodowych posiada zewnętrzny przełącznik do ustawiania polaryzacji zgodnie z polaryzacją samochodu. Przełącz na prawidłowe ustawienie przed montażem.