Jak działają systemy elektryczne samochodu?

Motoryzacja

Instalacja elektryczna samochodu jest obwodem zamkniętym z niezależnym źródłem zasilania akumulatora. Działa na niewielką część mocy obwodu domowego i montuje ją elektryk samochodowy.

Typowa instalacja elektryczna.

Oprócz głównych obwodów ładowania, rozruchu i zapłonu istnieją inne obwody zasilające światła, silniki elektryczne, czujniki i wskaźniki przyrządów elektrycznych, elementy grzejne, zamki magnetyczne, radio i tak dalej. Wszystkie obwody są otwierane i zamykane za pomocą przełączników lub przekaźników – zdalnych przełączników obsługiwanych przez elektromagnesy.
Prąd płynie pojedynczym kablem z akumulatora do zasilanego elementu iz powrotem do akumulatora przez metalowy korpus samochodu. Korpus jest połączony grubym kablem z zaciskiem uziemienia akumulatora.

Ten typ obwodu nazywany jest układem uziemienia, każda jego część połączona z karoserią jest uziemiona.

Siła prądu jest mierzona w amperach (amperach); ciśnienie, które napędza go wokół obwodu, nazywa się napięciem ( wolty ). Nowoczesne samochody mają akumulator 12 woltów. Jego wydajność jest mierzona w amperach/godzinach. Akumulator o natężeniu 56 amperów na godzinę powinien być w stanie dostarczyć prąd o natężeniu 1 ampera przez 56 godzin lub 2 ampery przez 28 godzin.

Jeśli napięcie akumulatora spada, płynie mniej prądu, a ostatecznie nie wystarcza, aby podzespoły działały.

Elektryka w samochodzie – prąd, napięcie i rezystancja.

Stopień, w jakim przewód opiera się przepływowi prądu, nazywa się rezystancją i jest mierzony w omach.

Cienkie druty przewodzą gorzej niż grube, ponieważ elektrony mają mniej miejsca na przejście.

Energia potrzebna do przepchnięcia prądu przez opór jest przekształcana w ciepło. Może to być przydatne, na przykład w bardzo cienkim żarniku żarówki, który świeci na biało.

Nie wolno jednak łączyć elementu o dużym poborze prądu zbyt cienkimi przewodami, gdyż spowoduje to przegrzanie, przepalenie bezpiecznika lub przepalenie.

Wszystkie elektryczne jednostki miary są ze sobą powiązane: ciśnienie 1 wolta powoduje przepływ prądu o natężeniu 1 A przez rezystancję 1 oma. Wolty podzielone przez omy równe ampery. Na przykład żarówka o rezystancji 3 omów w układzie 12 V zużywa 4 ampery.

Oznacza to, że musi być podłączony za pomocą przewodów wystarczająco grubych, aby wygodnie przenieść 4 ampery.

Często pobór mocy komponentu jest podawany w watach, które można znaleźć poprzez pomnożenie amperów i woltów. Lampa w przykładzie zużywa 48 watów.

Biegunowość dodatnia i ujemna.

Energia elektryczna płynie z akumulatora tylko w jednym kierunku, a niektóre elementy działają tylko wtedy, gdy przepływ przez nie jest we właściwym kierunku.

Ta akceptacja jednokierunkowego przepływu nazywana jest polaryzacją. W większości samochodów biegun ujemny () akumulatora jest uziemiony, a biegun dodatni (+) zasila instalację elektryczną i w ten sposób elektronika w samochodzie działa.

Nazywa się to systemem uziemienia ujemnego, a kupując akcesorium elektryczne, na przykład radio, sprawdź, czy jest ono typu odpowiedniego dla systemu twojego samochodu. Zamontowanie radia z nieprawidłową polaryzacją uszkodzi zestaw, ale większość radioodbiorników samochodowych posiada zewnętrzny przełącznik do ustawiania polaryzacji zgodnie z polaryzacją samochodu. Przełącz na prawidłowe ustawienie przed montażem.

 

Motoryzacja
Układ przeniesienia napędu.

Układ przeniesienia napędu w samochodzie lub pojeździe składa się z wielu różnych elementów. Ogólnie odnosi się do centralnego układu napędowego, który napędza pojazd za pomocą silnika. Centralny układ składa się sprzęgło, skrzynia biegów, mechanizm różnicowy, wał napędowy, piasta koła oraz koło zamachowe lub zamachowe dwumasowe, oraz innych akcesoriów, które pomagają …

Motoryzacja
W jaki sposób da się ustawić światła w samochodzie?

Każdy kierowca powinien mieć świadomość tego, że nieodpowiednio ustawione światła, to nie tylko spadek widoczności, lecz również ryzyko oślepienia innych prowadzących pojazdy. Warto odnotować fakt, że ustawienie świateł jest nadzorowane w trakcie badania technicznego. Stąd też w niniejszym tekście pochylimy się nad niniejszym zagadnieniem. Zasadnicze pytanie brzmi – Jak ustawić …

Motoryzacja
Turbosprężarka w samochodzie – po co i dlaczego?

Zadaniem turbosprężarki jest poprawa ogólnej sprawności samochodu i zwiększenie jego osiągów. Montuje się ja w silniku pojazdu i jest złożona z dwóch części, połączonych wałem. Zasada działania jest prosta: z jednej strony gorące spaliny obracają turbinę połączoną z inną turbiną, która zasysa powietrze i wtłacza je do silnika. Dzięki takiej …