Charakterystyka skrzyni biegów

Motoryzacja

Skrzynia biegów jest mechanizmem umożliwiającym wszelkie zmiany przełożenia. Służy ona do przekazywania w efektywny sposób mocy, którą wytwarza silnik do napędzania pojazdu bądź maszyny roboczej. Przełożeniem nazwać można stosunek prędkości obrotowej co do prędkości obrotowej. Zmianę przełożenia uznać można za wprost proporcjonalną w stosunku do zmiany przekazywanego obrotowego momentu. Skrzynie biegów, które nie mogą przenieść obciążenia w trakcie zmiany biegów są złączone z silnikiem, czyli napędem z użyciem sprzęgła, bądź ewentualnie są one po prostu przełączone na postoju konkretnego urządzenia. W skrzyniach biegów biegami nazywa się realizacje konkretnych przełożeń.

Jakie wyróżniamy rodzaje skrzyń biegów?

Pierwszym rodzajem są skrzynie mechaniczne, w których zmiana przełożeń możliwa jest dzięki przekładniom zębatym. Tego rodzaju skrzynie są bardzo popularne, posiadają ręczną dźwignię służącą do zmiany biegów. Koła przekładni co więcej są w stałym zazębieniu. Kolejnym rodzajem są skrzynie sekwencyjne, które stosowane są zazwyczaj w motocyklach, natomiast coraz rzadziej w samochodach. W samochodach skrzynia ta używana jest w przypadkach, w których realizuje si ę zmianę przełożenia z pomocą dźwigni, która może jednorazowo zmienić się tylko o jeden bieg, czyli w dół lub w górę. Kiedy zaczęto stosować sterowanie elektroniczne, skrzynie te trafiły także do samochodów. Skrzynie biegów hydromechaniczne charakteryzują się tym, iż zmianę przełożenia uzyskuje się w nich z pomocą zmiany szybkości krążenia cieczy w przekładni zębatej, zazwyczaj planetarnej oraz przekładni hydrokinetycznej. Ten rodzaj skrzyni zazwyczaj stosowany jest w skrzyniach biegów automatycznych lub półautomatycznych. Kolejny, ostatni rodzaj skrzyń biegów, to skrzynie bezstopniowe, w których przełożenie realizuje się z użyciem pasa klinowego posiadającego specjalną konstrukcję, który opasuje dwie pary kół stożkowych, których działanie polega na rozsuwaniu się lub zsuwaniu, co z kolei prowadzi do płynnej zmiany przełożenia. W tego rodzaju konstrukcji, jego wartość może w pewnych granicach być dowolna. Tego rodzaju skrzynie stosuje się głównie w kombajnach, a także skuterach i nowoczesnych ciągnikach rolniczych.

Możliwe usterki skrzyń biegów

Skrzynia biegów stanowi bardzo istotny i złożony element każdego samochodu. Zawsze wykonuje się ją w sposób niezwykle precyzyjny, a w jej konstrukcji stosuje się najwyższej jakości materiały, które wykorzystywane są w niezwykle precyzyjny sposób. Mimo wszystko, skrzynie biegów narażone są na silne przeciążenia, co z upływem czasu prowadzić może do licznych usterek, do których zaliczyć można zespół niepokojących dźwięków, które dochodzą z okolicy skrzyni biegów, w czasie trwania jazdy. Kolejną usterką może być problem z przełożeniem na kolejny bieg, bądź też dłuższy czas potrzebny do wykonania każdorazowego nowego przełożenia. Motoryzacja to bardzo złożony temat, dlatego możliwe są także drgania oraz szarpnięcia, a także wycieki płynów ze skrzyni biegów.

Motoryzacja
Układ przeniesienia napędu.

Układ przeniesienia napędu w samochodzie lub pojeździe składa się z wielu różnych elementów. Ogólnie odnosi się do centralnego układu napędowego, który napędza pojazd za pomocą silnika. Centralny układ składa się sprzęgło, skrzynia biegów, mechanizm różnicowy, wał napędowy, piasta koła oraz koło zamachowe lub zamachowe dwumasowe, oraz innych akcesoriów, które pomagają …

Motoryzacja
W jaki sposób da się ustawić światła w samochodzie?

Każdy kierowca powinien mieć świadomość tego, że nieodpowiednio ustawione światła, to nie tylko spadek widoczności, lecz również ryzyko oślepienia innych prowadzących pojazdy. Warto odnotować fakt, że ustawienie świateł jest nadzorowane w trakcie badania technicznego. Stąd też w niniejszym tekście pochylimy się nad niniejszym zagadnieniem. Zasadnicze pytanie brzmi – Jak ustawić …

Motoryzacja
Turbosprężarka w samochodzie – po co i dlaczego?

Zadaniem turbosprężarki jest poprawa ogólnej sprawności samochodu i zwiększenie jego osiągów. Montuje się ja w silniku pojazdu i jest złożona z dwóch części, połączonych wałem. Zasada działania jest prosta: z jednej strony gorące spaliny obracają turbinę połączoną z inną turbiną, która zasysa powietrze i wtłacza je do silnika. Dzięki takiej …